Do abstraktní podoby se Bubeníkova tvorba postupně přetavuje od počátku 21. století, ubývá jasných kontur, štětec je nahrazen špachtlemi a místo jemné lazury se setkáváme s hlubokou pastózní malbou, odpovídající mnohem lépe autorovým intencím. Jedná se například o obrazy Zahrada snů či Cesta v nekonečném Avalonu. V posledních letech není autorovým zájmem jen zachycení ideje v rámci daného výtvarné objektu, ale vytvoření harmonie celku, kdy několika obrazy prostupuje klíčová myšlenka evokující společný pocit sounáležitosti se světem idejí. (Například v rámci našeho projektu Ars Conceptus bylo vystaveno subtéma Nekonečná úzkost v záhybech světla. Josef Bubeník vytvořil skupinu šesti okrouhlých obrazů, ty pak byly pojmenovány podle jednoho z děl. V podobných intencích již autor provedl Próteovské záznamy neřízené tvorby. Jedná se o sérii dvanácti kruhových obrazů namalovaných na vršcích od zavařovacích sklenic. Díla pocházejí z roku 2004 a poprvé byla vystavena v Brně v Galerii Katakomby v témže roce.)
(Mgr. Jan F. Pavlíček PhD – Vnitřní prostor, 2013)
Osvícení |
Další zakřivení již zakřiveného prostoru, 2006 |
Zakázaná zóna 2006 |
Zahrada snů, 2006 |
Za úplňku zjevují se nejrůznější tváře 2010 |
Z rozvalin starých dějů rodí se nové tváře, 2006 |
Vrchni naznacovatel pravdy, 2008 |
V souzvuku anomálií Universa 2011 |
Ti, co ve mně žili 2009 |
Ten pohled do jeskyně 2006 |
Temný anděl, 2006 |
Rozerván v čase na kusy, 2010 |
Proteus hledá novou tvář, 2009 |
Paní Lotová 1 |
Hledání středu v nekonečném Avalonu, 2006 |
Opeřenec 2, 2006 |
Opeřenec 1, 2006 |
Na hranici horizontu událostí, 2006 |
Návrat zapomenutého boha 2010 |
Velký náčelník 2008 |
V čase zamrzlá zjevení 2009 |
V zakřiveném prostoru 2010 |
Mrazivý pohled patriarchův 2006 |
Kentaur 2006 |
Modrý plamen vášně 2011 |
Jednota tvořená protiklady 2010 |